• Type project

    Erfgoed

  • Client

    De Nieuwe Voorhaven bvba

  • In samenwerking met

    Compagnie-O

  • Oppervlakte

    7 ha

De Voorhaven is het grootste beschermde stadsgezicht van Gent met 15 geklasseerde monumenten. De 1 km lange Voorhaven werd tussen 1880 en 1895 gebouwd door stadsingenieur en latere burgemeester Emile Braun aan de voet van het Kanaal Gent-Terneuzen. De intenties voor de ontwikkeling van de Voorhaven aan de zijde van de overheid en politiek lijken erg versnipperd en zijn geen getuige van een geïntegreerde visie op de beschermde Voorhaven en omgeving.

Wij stellen met dit Voorhavenproject een visie voor dat op het terrein invullingen voorziet in functie van een ruimer doel: de historische Voorhaven weer leesbaar te maken als één geheel met coherente en doordachte functionaliteit, waarbij de beschermde historische 19de-eeuwse context gerespecteerd wordt.

 

Inplantingsplan

De cadans van de oorspronkelijke loodsen wordt door inplanting van nieuwe bouwwerken hersteld. Over de gehele lengte van de Voorhaven worden de gebouwen (oud en nieuw) op het gelijkvloers tot op 6 meter hoogte enkel ingevuld met bruisende creatieve functies: new economy bedrijven, ateliers, campus etc.

De woonfunctie in de gebouwen langs de kade is enkel voorbehouden boven 6 meter. Ruwweg om de 300 meter wordt loodrecht op de kaai een groene corridor voorzien die mensen uit de aangrenzende woonwijk naar het kanaal uitnodigt. Een nieuw knus centraal plein met bomen, op maat van de buurt, dwarst van de Londenstraat naar de kade tussen loodsen 21 (nieuwbouw) en 22 (beschermd monument).

 

Schema multifunctioneel park

De historische Voorhavenlaan wordt ingericht als (historische) permanente speelstraat met sport en spel uit de tijd van toen. Er kan enkel gewandeld en gespeeld worden. Er rijden geen fietsen, bromfietsen of auto’s. Er worden wandel- en fietsassen ingericht over de gehele lengte van de Voorhaven, zowel op de kade als tussen het hekwerk en de loodsen. Evenwel wordt de kade meer ingericht voor wandelen (traag fietsen is er mogelijk) en ligt het accent aan de zijde van het hekwerk op fiets-en parkerend autoverkeer.

Dwarssnede door loods
Zoom ‘central park’
Collage langs kade